Exhibition
1st-23rd February 2025
“No matter what the definitions of the works in front of you
will be later on. But for the artist,
a pile of huge canvas that was painted, scratched, smeared
and covered with complicated layers of colors and these bulges are the distinct
proof of crazily attempt of a painter.”
.
The Alchemist, the 7th solo exhibition of Pat Yingcharoen,
presenting a connection between the process of a painting and ancient history
of alchemy in a primeval era. For the artist, alchemists were not just those
who got fascinated and obsessed with ignorance but they tried to profoundly
apprehend the material world and substances; not only to transform a status of
a material into a superior form but attempting to prove philosophy or certain
laws of nature that hold up this turbulent, chaotic and hopeless world, in that
similar way.
.
This work was created by composing the pictures and
attempting to make those materials transform themselves into something else.
Also, the artist hopes that it would be able to convey a contemporary topic
which reflects his certain ideals that he believes in. The spirit of alchemist
should not be destroyed from us, especially from all the creators. In this
sense, it is to believe in certain things wholeheartedly. It is to dream of the
impossible things. It is an endeavor,
patience and stubbornly perseverance even though it gets overwhelmed by countless
failures and although that goal may never exist.
.
“ไม่ว่าภาพที่ปรากฏเบื้องหน้าท่านทั้งหลายจะถูกนิยามภายหลังว่าอะไรก็ตาม
แต่สำหรับศิลปินแล้วกองผ้าใบผืนเขื่องซึ่งถูกปาดป้าย ขีดขูด อาบชโลม
โถมทับด้วยชั้นสีซับซ้อน และนูนหนาเหล่านี้
คือหลักฐานเชิงประจักษ์ของความเพียรพยายามอย่างบ้าคลั่งของจิตรกรคนหนึ่ง”
.
The Alchemist นิทรรศการเดี่ยวครั้งที่ 7
ของ พัทธ์ ยิ่งเจริญ
นิทรรศการที่ว่าด้วยการเชื่อมร้อยกระบวนการสร้างงานจิตรกรรมของศิลปินกับประวัติศาสตร์อันไกลโพ้นของการเล่นแร่แปรธาตุในยุคบรรพกาล
สำหรับศิลปินแล้ว นักเล่นแร่แปรธาตุมิได้เป็นเพียงผู้ที่ถูกมอมเมา
และหมกมุ่นอย่างมืดบอดอยู่กับอวิชชา หากแต่เป็นคนที่พยายามจะเข้าใจโลกของวัตถุ
และสสารอย่างลึกซึ้ง
ไม่ใช่เพียงเพื่อเปลี่ยนสถานะของวัตถุให้กลายเป็นสิ่งที่ทรงคุณค่า
หากแต่มันเป็นความพยายามพิสูจน์ถึงปรัชญา
หรือระเบียบของธรรมชาติบางประการที่โอบรับโลกที่ปั่นป่วน วุ่นวาย
และสิ้นหวังใบนี้ไว้ ในลักษณะเดียวกันนั้นเอง...
.
ผลงานครั้งนี้ซึ่งเกิดจากการประกอบภาพ
และพยายามผลักดันให้วัตถุนั้นๆเกิดการเปลี่ยนรูป กลายร่างไปสู่สิ่งอื่น
ศิลปินยังวาดหวังว่า มันจะสามารถสื่อสารประเด็นร่วมสมัย
ซึ่งสะท้อนถึงอุดมคติบางประการที่ศิลปินยึดถือได้เช่นเดียวกัน
จิตวิญญาณของนักเล่นแร่แปรธาตุไม่ควรจะสูญสลายไปจากพวกเราโดยเฉพาะกับนักสร้างสรรค์ทั้งมวล
ในแง่หนึ่ง มันคือการเชื่อในบางสิ่งอย่างสุดจิตสุดใจ
คือความใฝ่ฝันถึงสิ่งที่เป็นไปไม่ได้ คือความมุมานะ อดทน เพียรพยายามอย่างดื้อรั้น
หัวชนฝาถึงแม้จะถูกโถมทับด้วยความล้มเหลวนับครั้งไม่ถ้วน
และเป้าหมายที่ว่านั้นอาจไม่ได้มีอยู่จริงก็ตาม
Chrysopoeia, 2024
Oil on linen,
185 x 250 cm.
Virgin of Gaza, 2024
Oil on linen,
230 x 140 cm.
The last Judgment, 2024
Oil on linen,
210 x 140 cm.
In God, we trust?, 2024
Oil on linen,
190 x 150 cm.
In Goddess, we trust?, 2024
Oil on linen,
210 x 130 cm.
At the center of the Labyrinth, 2024
Oil on linen,
100 x 175 cm.
Stack, 2024
Oil on linen,
90 x 65 cm.
The impossible beauty, 2024
Oil on linen,
80 x 55 cm.
Comedy, 2025
Oil on linen,
90 x 70 cm.
Tragedy, 2025
Oil on linen,
60 x 40 cm.