Exhibition

The Art Of Survival

The Art Of Survival

Exhibition by Nattiwut Choomanowat

14th September - 5th October 2019

Living in today's society is not difficult to find chaos since the beginning until the end of the day. That would be a hasty life, economic problems, political problems, and as well as personal problems. The overpriced food and appliances and many more kinds of different problems are an inevitable faith that we cannot escape as well as the artist’s career. Frankly speaking, for them it is inevitable to face various problems to survive on each day.


The exhibition The Art of Survival by Nattiwut Choomanowat reflects the other side that shows truth but however, his aim is to show the idea of how to create the problem in the positive ways. There are no boundaries that can limit the artist’s work. These artworks may sometimes define solutions and sometimes they may not. The concept is to tell the stories of the artist’s life by using the reference from the historical stories and novels, mixed with his emotions through his technique of art to tell the story of his works.


For example, “Don’t” is using the story from the myths of Adonis and Venus and overlay it with the story of the current events that the artist will use only the expensive goods and will sacrifice anything in order to create the best quality of work even though it will affect the financial situation of his daily life somehow. However, those factors cannot stop the love that he had towards his artwork. The artist uses the image of Banana wearing a Beret to be the symbol of himself that has a delicate emotion just like the skin of the Banana which may look vivid in color but still feels very delicate. His drawing are often seen as the easy work to create. In Thai, we use "Just as easy as peeling a banana" which the closet English idiom in meaning is "A piece of cake"


Nattiwut Choomanowat holds a Bachelor's and Master's degree. From Silpakorn University. The art of survival is his 2nd single exhibition with Number 1 Gallery. The artist was the part of plenty of group exhibitions such as “The spirit of six” at Number 1 gallery, Hotel art fair 2019 and many more.




การใช้ชีวิตในสังคมปัจจุบันไม่ใช่เรื่องยากต่อการพบเจอเหตุการณ์ที่ชวนสับสนวุ่นวายตั้งแต่เริ่มต้นวันตลอดจนหมดวัน ไม่ว่าจะเป็นชีวิตที่เร่งรีบ ปัญหาเศรฐกิจปัญหาการเมืองการปกครอง ปัญหาเกี่ยวกับงานส่วนตัว ปัญหาของงานส่วนรวม ข้าวของเครื่องใช้ของใช้ที่มี ราคาแพงเกินพอดี และปัญหาอีกหลากหลายรูปแบบในลักษณะที่แตกต่างกันไป ล้วนเป็นสิ่งที่ต้องประสบอย่างหลีกเลี่ยงไม่ได้ เส้นทางของศิลปินก็เช่นกัน หากจะพูดแบบตรงไปตรงมาคงหนีไม่พ้นการเผชิญปัญหาต่างๆ เพื่อการอยู่รอด


นิทรรศการชุด The art of survival โดย ณัฐิวุฒิ  ชูมะโนวัฒน์  สะท้อนเรื่องราวอีกด้านที่เป็นจริงหากแต่จุดมุ่งหมาย คือเเนวทางของการสร้างสรรค์ปัญหาไปในทางบวก ข้อจำกัดจากผลกระทบไม่อาจตีกรอบความสามารถการสรางสรรค์ผลงานของศิลปินได้ ผลงานชุดนี้เป็นทั้งใช่และไม่ใช่การหาคำตอบ  หากแต่เป็นการนำเสนอผลงานอันประกอบสร้างจากวิถีชีวิตของศิลปินเอง โดยใช้ข้อมูลทางประวัติศาสตร์ นิยายปกรณัม  ผนวกกับอารมณ์ความรู้สึกผ่านความหมายของเทคนิคทางจิตรกรรมในการเล่าเรื่องในแบบของศิลปิน


ดั่งผลงาน ชิ้น ห้ามแล้วไม่ฟังบ้างเลย”  โดยท้าวความถึงต้นเรื่องของนิทานปรัมปรา อโดนิสและวีนัส ซ้อนทับเรื่องราว ด้วยเหตุการณ์ปัจุบัน ที่ศิลปินบอกเล่าเรื่องราวของจิตรกรผู้ชื่นชอบการใช้วัสดุ อุปกรณ์ที่มีราคา เพื่อคุณภาพของผลงานยอมแลกกับเงินทองแม้จะมีผลกระทบต่อการดำเนินชีวิต ก็มิอาจห้ามความรักที่มีต่องานศิลปะของศิลปินได้ โดยศิลปินเลือกใช้กล้วยสวมหมวกไบเลย์เป็นสัญลักษณ์แทนตัวตนของศิลปินที่มีอารมณ์อ่อนไหวเหมือนผิวของเปลือกกล้วยที่เหลืองสดใสแต่อ่อนไหวง่าย และการวาดภาพซักภาพของจิตรกรก็มักถูกมองว่าเป็นเรื่องง่ายๆ "ง่ายเหมือนปลอกกล้วยเข้าปาก"


ณัฐิวุฒิ  ชูมะโนวัฒน์ จบปริญญาตรีและปริญญาโท จากมหาวิทยาลัยศิลปากร สำหรับ The art of survival เป็นนิทรรศการเดี่ยวครั้งที่สองกับทางนัมเบอร์วันแกลลอรี่ ศิลปินได้เข้าร่วมแสดงงานมากมาย ไม่ว่าจะเป็นนิทรรศการกลุ่ม The spirit of six ทื่ Number 1 Gallery, Hotel art fair ปี 2019 และอื่นๆ อีกมากมาย



Ars Vincit Omnai, 2019, Oil on copper plate, 30x20 cm.
Ars Vincit Omnai, 2019
Oil on copper plate,
30x20 cm.
Boar Umber, 2019, Oil on copper plate, 20x30 cm.
Boar Umber, 2019
Oil on copper plate,
20x30 cm.
Don
Don't ห้ามแล้วไม่ฟังบ้างเลย, 2019
Oil on linen,
20x30 cm.
Grand Opening Sale, 2019, Oil on linen, 20x30 cm.
Grand Opening Sale, 2019
Oil on linen,
20x30 cm.
The End Of Adonis จุดจบของอโดนิส, 2019, Oil on linen, 20x30 cm.
The End Of Adonis จุดจบของอโดนิส, 2019
Oil on linen,
20x30 cm.
The Four Technique, 2019, Oil on linen, 190x280 cm.
The Four Technique, 2019
Oil on linen,
190x280 cm.
The Oil Colour Boar, 2019, Oil on linen, 38x60 cm.
The Oil Colour Boar, 2019
Oil on linen,
38x60 cm.
น้องหมี, 2019, Oil on copper plate, 8x5 cm.
น้องหมี, 2019
Oil on copper plate,
8x5 cm.
Mussini มุดสีหนี (อุ๋ง), 2019, Oil on copper plate, 5x8 cm.
Mussini มุดสีหนี (อุ๋ง), 2019
Oil on copper plate,
5x8 cm.
Just A Little Nap ของีบหน่อย, 2019, Oil on linen, 20x30 cm.
Just A Little Nap ของีบหน่อย, 2019
Oil on linen,
20x30 cm.
Diana Hunt, 2019, Oil on linen, 20x30 cm.
Diana Hunt, 2019
Oil on linen,
20x30 cm.
The Battle Of Hippo And Crocodile, 2019, Oil on copper plate, 9x9 cm.
The Battle Of Hippo And Crocodile, 2019
Oil on copper plate,
9x9 cm.
Tiger Lefranc, 2019, Oil on copper plate, 8x5 cm.
Tiger Lefranc, 2019
Oil on copper plate,
8x5 cm.
Wolf, 2019, Oil on copper plate, 6x8 cm.
Wolf, 2019
Oil on copper plate,
6x8 cm.