18th June - 10th July 2022
“The Opposite Route to Celestial Light” is the solo exhibition by Rachata Siriyakul who employs widely practised ancient technique from the Venetian Renaissance to narrate a story through a series of his paintings. Meticulous attention to detail is required at every step; from being inspired by the material to be used to determining the pattern that best captures the feeling. One of the most significant elements of this technique is grounding, which must be thick to some extent to ensure that the colours bond with the material upon which they are painted. It is, therefore, evident that Rachata’s oil paintings have grounding as strong as the elastic wall. The tone of colour in the painting genuinely reflects the reality of the objects whereby layers and layers of hues are used until they harmoniously blend to create illusion. Another important feature of this ancient technique is that the artists can make adjustments on the painting as much as and as long as they wish; this is what Rachata regards as an advantage of employing the antique painting technique.
“Amidst the darkness, a cool beam permeates through the cracks of the wall against the beauty in front. In the emptiness, the director of the tragedy smacks the backdrops and re-assembles them with broken pieces scattering on the ground. After a while, he smacks them again and repeats this loop for countless times, leaving the trace of destruction and beauty and re-creating them with natural forces –wind, soil, rocks, metals and fume– and all kinds of audible sounds to fill them with the human senses of taste, touch, smell, sight, and sound.”
Inspired by series of photos in popular fables, the artist gave birth to a unique series of imaginative oil paintings that conveys a strong desire to create his own world and by being the creator of such a world, these paintings are formed by the combination of various photos like a collage without any specific rules or
“The Opposite Route to Celestial Light” คือนิทรรศการเดี่ยวโดย รชต ศิริยกุล ผลงานของ รชต มีความ โดดเด่นแสดงออกอย่างชัดเจนถึงการใช้เทคนิคจิตรกรรมแบบโบราณของโลกตะวันตก Venetian Renaissance คือเทคนิคที่ รชต ถนัดเเละชื่นชอบเป็นการส่วนตัว เป็นเทคนิคที่มีความปรานีตเเละให้ความ สำคัญกับทุกขั้นตอน ตั้งแต่การเลือกเนื้อผ้าใส่ใจไปจนถึงเเพทเทรินที่มีการเตรียมการอย่างถูกกรรมวิธี เเละ หัวใจอีกสิ่งคือขั้นตอนการรองพื้น (grounding) อย่างหนาซึ่งคือตัวยึดเกาะกับผ้า ผลงานของ รชต จึงเป็นการ เพ้นท์บนกราวน์ดิ้งที่มีความแข็งแรงเหมือนกับการเพ้นท์บนผนังที่มีความยืดหยุ่น ศิลปินได้ใช้สีสันแบบสมจริง ในการขึ้นรูป โดยให้เวลากับชิ้นงานในการสร้างด้วยการถับถมของสีชั้นสีหลอมรวมกลายเป็น illusion เป็น เสน่ห์อีกประการของเทคนิคโบราณนี้ เรียกได้ว่าเป็นThe never ending work คือสามารถ abuse ได้ตาม ต้องการ จะเพื่อแก้ไขหรือเพิ่มองค์ประกอบทั้งหลายอย่างมีอิสระเเละไม่สิ้นสุด เหตุนี้เองที่รชตมองว่าเป็นข้อได้ เปรียบหนึ่งของการวาดภาพตามขนบจิตรกรรมโบราณ
“ท่ามกลางความมืดมิด แสงนวลเย็นลอดผ่านช่องแตกร้าวของผนังเข้ากระทบกับความงามตรงหน้า ในความว่างเปล่าผู้กำกับฉากนาฏกรรมทุบฉากละครตรงหน้าแหลกเป็นเสี่ยงๆ และประกอบมันขึ้นใหม่ด้วยชิ้นส่วนต่างๆที่กระซ่านกระเซ็น ทุบมันแล้วทุบมันอีกนับครั้งไม่ถ้วนและประกอบมันขึ้นมาใหม่ ทิ้งร่องรอยความเสียหายและความงามเอาไว้ ประกอบมันขึ้นด้วยลมแรง, ดิน, หิน, เหล็ก, ควันไฟและสรรพเสียงต่างๆลงไป ให้มันเป็นฉากละครที่เต็มไปด้วยรูป, รส, กลิ่น, เสียงและสัมผัส”
โดยนิทรรศการในครั้งนี้ศิลปินได้รับแรงบันดาลใจ จากภาพต่างๆ ถ่ายทอดเป็นวรรณกรรมนิทานหลากหลายเรื่องรวมร้อยเรียงกัน ก่อนจะถ่ายทอดออกมาเป็นภาพจิตรกรรมสีน้ำมัน รังสรรค์มาจากภาพในหัวของศิลปินที่มีความปรารถนาแรงกล้า ที่จะสร้างโลกเป็นของตนเองและการเป็นผู้สร้างสูงสุด ภาพทั้งหลายเกิดจากการประติดประต่อภาพเข้าด้วยกัน ไม่มีกรอบไม่มีกฏ เป็นพื้นที่ๆเราเป็นผู้กำกับฉากและกำหนดทุกสิ่งทุกอย่างให้เป็นไปตามความต้องการของศิลปินอย่างแท้จริง
The Black Priest Heading towards the Prison, 2021
Oil on linen,
59.4x38.2 cm.
The Dance of Evils, 2022
Oil on linen,
97x151 cm.
The Goddess of the Mountain Rescuing the Black Priest, 2022
Oil on linen,
103x41.3 cm.
The Protector (Warthog) Holding a Snake, 2022
Oil on linen,
140.3x120.5 cm.
The Rescuer(Daimyo Yabu Rescues The Portuguese Navigator), 2020
Oil on linen,
90x78.2 cm.
The Three Sisters and the Warthog, 2021
Oil on linen,
208x126.7 cm.
The Victor among The Three II, 2021
Oil on linen,
197.5x149.5 cm.
Hanuman Ripping Surasa Inside Out, 2020
Oil on linen,
44x18 cm.
Male Pregnancy (Son of the Goddess of Grape and Wheat), 2021
Oil on linen,
32x27.2 cm.
Portrait of The Poet, 2021
Oil on linen,
31.3x21 cm.
The Battle Between Garuda And Vasuki II, 2022
Oil on linen,
145x72.3 cm.
The Black Priest Captured by a Soldier, 2021
Oil on linen,
100x63 cm.
The Goddess of the Stream Revealing the Secret to the Sisters, 2021
Oil on linen,
67.5x48 cm.
The Portrait of the Blind Nymph, 2021
Oil on linen,
82x97 cm.
The Sleeping Nymph, 2021
Oil on linen,
65.5x32 cm.
The Victor among The Three I, 2021
Oil on linen,
142.5x48 cm.
The Sketch of The Portrait of The Second Sister, 2021
Chalk on paper,
29.6x21.1 cm.
The Battle Between Garuda And Vasuki, 2018
Oil and tempera on linen,
201x150 cm.
The Confession of King Ajatashatru, 2019
Oil on linen,
164x130 cm.
The Decision of The Prince II, 2018
Oil and tempera on linen,
227.2x143 cm.
Ahimska and His First Kill Count, 2018
Oil and tempera on linen,
80x60.5 cm
Diaochan, 2021
Oil on linen,
49.3x33.4 cm
The Aftermath of The Battle of Xioating (Xiaoting Bloodbath), 2021
Oil on linen,
51x101 cm.
The Assasination of General Zhang Fei at The night of The Mourn, 2020
Oil on linen,
12.75x79.5 cm.
The Death of General Gan Ning, 2021
Oil on linen,
Oil on linen, 174x93 cm.
The Defeat of Commander Guan Yu and The Fall of Jingzhou (Chancellor Cao Cao Receiving The Head of Commander Guan), 2020
Oil on linen,
100.5x100 cm