Exhibition

Portrait Odyssey

Portrait Odyssey

Exhibition by Thanarit Thipwaree

2nd - 30th November 2019

Human race are currently ruling the world because we are the only species that exist with pure confidence in our own imagination such as the existence of god, state, money, and human rights.

History begins when humans created gods, and history will end if humans will eventually become gods themselves

The exhibition “Portrait Odyssey” by Thanarit Thipwaree is the expression of the story where he questioning himself to the long journey of the evolution from Monkeys to Humans where nature has the same amount but the number of humans keep increasing everyday. This creates the competition followed by the increase of destruction to the world’s environment as well as the racial discrimination, human rights, insulting, killing, and fraud are still remain the same no matter how much we have evolved from monkey. Evolution is the transferring of knowledge of science, philosophy, and religion. The objective for this is to elevate the human mind to be more civilized than animals or it could be just a re-design of brutality and wildness to be more ingenious.


     สายพันธุ์มนุษย์ปัจจุบัน เราได้ครอบครองโลกเนื่องเพราะเราเป็นสัตว์ประเภทเดียวเท่านั้นที่ดำรงอยู่ด้วยความเชื่อมั่นอันบริสุทธิ์ในจินตนาการของพวกเราเองอย่างเช่น การมีอยู่ของพระเจ้า, รัฐ, เงิน และสิทธิของความเป็นมนุษย์

          ประวัติศาสตร์เริ่มต้นเมื่อมนุษย์ได้สร้างสรรค์เหล่าพระเจ้าขึ้น และประวัติศาสตร์จะสิ้นสุดลงหากมนุษย์จะกลายเป็นพระเจ้าเสียเอง

นิทรรศการ “Portrait  Odyssey” โดยศิลปิน ธณฤษภ์ ทิพย์วารี ซึ่งในครั้งนี้ ศิลปินถ่ายทอดเรื่องราว จากการตั้งคำถามกับตนเองถึงเดินทางอันยาวนานของ ลิง....สู่มนุษย์ในเมื่อธรรมชาติมีเท่าเดิม แต่มนุษย์กลับมีมากขึ้น จึงเกิดการแก่งแย่งแข่งขัน ตามมาด้วยการทำลายที่เพิ่มมากขึ้น ปัญหาสิ่งแวดล้อม ทรัพยากรของโลก และปัญหาเรื่องการแบ่งแยกชาติพันธ์ สิทธิมนุษยชน การเหยียดหยาม การฆ่า และการฉ้อโกง ยังคงเป็นมาอย่างอดีต จาก ลิง ....สู่มนุษย์วิวัฒนาการ (Evolution) คือการส่งต่อองค์กรความรู้ทั้งวิทยาศาสตร์ ปรัชญา ศาสนา จุดมุ่งหมายของการส่งต่อองค์ความรู้ เพื่อยกระดับจิตใจให้สูงเลยสัตว์ หรือเป็นแค่การออกแบบความโหดเหี้ยม และความดิบ.......ให้แยบยลขึ้น เท่านั้น

ศิลปินส่งต่อคำถามมายังผู้ชมด้วยการนำเรื่องราวทางจิตรกรรมแทรกลงในชิ้นงาน เพื่อแทนค่าเหตุการณ์และมุมมองต่อสิ่งที่เกิดขึ้น ผ่านวิธีการวาดเส้นลงบนกระดาษสา เช่นภาพวาดชิ้น "The human factor analysis" ที่กล่าวถึงภารกิจที่สำคัญของลิง 5 ประการ (กิน, ถ่าย, สืบพันธ์, นอน, ฆ่า) โดยศิลปินเปรียบเทียบการกระทำเหล่านั้นด้วยการดึงภาพจิตรกรรมในอดีตมาเป็นส่วนหนึ่งในงาน เพื่อตอกย้ำและเป็นหลักฐานถึงเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นซ้ำๆ ตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน

ผลงานในนิทรรศการชุดนี้สะท้อนให้เห็นว่ามนุษย์เรียนรู้ที่จะสร้างสรรค์วิธีการในการทำลายได้อย่างชาญฉลาด ความโหดร้ายนั้นซ่อนอยู่ในแทบทุกกิจกรรมของมนุษย์ เพียงแต่เราเลือกที่จะนำเสนอด้วยวิธีการที่แนบเนียนขึ้นเท่านั้นเอง นอกจากจะได้พิจารณาถึงสิ่งที่ศิลปินตั้งคำถามแล้ว ยังเกิดคำถามต่อว่า ในขณะที่วิวัฒนาการของมนุษย์กำลังพัฒนาสูงขึ้น เราได้พัฒนาศีลธรรมอย่างเหมาะสมควบคู่กันไปด้วยหรือไม่ แล้วเราสามารถก้าวข้ามสัญชาติญาณความเป็นสัตว์ที่อยู่ในตัวได้จริงหรือ

ธณฤษภ์ ทิพย์วารี ผู้ช่วยศาสตราจารย์ภาควิชาจิตรกรรม มหาวิทยาลัยศิลปากร จบปริญญาตรีและโทจากมหาวิทยาลัยศิลปากร ได้สร้างสรรค์ผลงานแสดงเดี่ยวมากมายไม่ว่าจะเป็นนิทรรศการศิลปะ ”แฝด 27: ความเป็นอื่นจากตัวตน “ความจริงอย่างมายา”, นิทรรศการศิลปะ “Human Being”และเข้าโครงการนิทรรศการต่างๆ ทั้งในประเทศและต่างประเทศ ได้รับโอกาสสร้างสรรค์ผลงานศิลปะ เพื่อทูลเกล้าฯ ถวายแด่พระที่นั่งทรงธรรมที่ประทับแห่งองค์พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวฯ รัชกาลที่ 10 ณ พระเมรุ ท้องสนามหลวง, กรุงเทพฯ, โครงการนิทรรศการศิลปะ “เส้นสาย ลายศิลป์” ภายใต้โครงการแลกเปลี่ยนศิลปินระหว่าง 2 ประเทศ ณ กรุงบูคาเรสต์, ประเทศโรมาเนียและอื่นๆ อีกมากมาย

The artist forwarded the question to the audience by inserting the story into the painting to represent events and views on what happened through the method of drawing lines on mulberry paper. For instance, the drawing "The human factor analysis" which describes the 5 important tasks of monkeys (Eat, Defecate, Reproduce, Sleep, Kill) by comparing those actions to the painting from the past that he uses in his artwork to emphasize the repeated event from the past until the present.

The works in this exhibition reflect that humans have learned to create intelligent methods of destruction. Cruelty is hidden in almost all human activities but we only choose to present it in the other way. Aside from considering what the artist has questioned, there is still a question that while human evolution is developing higher, did we develop morals appropriately together? And can we really transcend the instincts of the beast within us at all?

Thanarit Thipwaree, the assistant professor in faculty of fine and applied arts in Silpakorn University has graduated bachelor's degree from Silpakorn University. From a decade ago until now he has created artworks for many exhibitions such as “The Illusion Truth”, “The Human Being” and also being a part of many exhibition in both domestic and international level. He has an opportunity to create the artwork for the throne of King Rama 10 at Sanamluang, the exhibition in Bucharest, Romania and hundreds of more exhibitions.







Birth of Venus I, 2019, Oil on linen, 190x150 cm.
Birth of Venus I, 2019
Oil on linen,
190x150 cm.
Birth of Venus II, 2019, Oil on linen, 200x150 cm.
Birth of Venus II, 2019
Oil on linen,
200x150 cm.
Fables of monkey, 2019, Drawing on sa-paper on canvas, 80x60 cm, 80x60 cm.
Fables of monkey, 2019
Drawing on sa-paper on canvas, 80x60 cm,
80x60 cm.
Lucy, 2019, Drawing on Sa-paper on canvas, 80x60 cm.
Lucy, 2019
Drawing on Sa-paper on canvas,
80x60 cm.
ONEDOLLAR, 2019, Drawing on Sa-paper on canvas, 110x180 cm.
ONEDOLLAR, 2019
Drawing on Sa-paper on canvas,
110x180 cm.
Portrait Odyssey I, 2019, Drawing on Sa-paper on canvas, 160x140 cm.
Portrait Odyssey I, 2019
Drawing on Sa-paper on canvas,
160x140 cm.
Portrait Odyssey II, 2019, Oil on linen, 180x200 cm.
Portrait Odyssey II, 2019
Oil on linen,
180x200 cm.
Self Portrait, 2019, Water color on paper, 40x30 cm.
Self Portrait, 2019
Water color on paper,
40x30 cm.
The human factor analysis, 2019, Drawing on Sa-paper on canvas, 160x130 cm.
The human factor analysis, 2019
Drawing on Sa-paper on canvas,
160x130 cm.
The Quest toward Apocalypse, 2019, Oil on linen,  180x110 cm.
The Quest toward Apocalypse, 2019
Oil on linen,
180x110 cm.